Dagplejen

Gæstehus og Legestue

Hverdagen foregår hjemme hos dagplejeren med fire faste børn, men Dagplejen har også en Legestue hvor børnene en gang om ugen har mulighed for at finde nye udfordringer og finde sig til rette i et større fællesskab, så de er rustet til børnehavens udfordringer. Det er i legestuen vi fejrer fastelavn, påske og jul. Det er her vi har muligheder for at slå ud med armene og være kreative med maling, ansigtsmaling m.m.

I samme lokaler har vi et Gæstehus, hvor børnene kan være, hvis deres dagplejer er syg, har ferie, er på kursus eller andet. Børnene kender personalet i Gæstehuset og de fysiske rammer fra deres ugentlige legestuebesøg, og det er derfor en tryg oplevelse at blive afleveret, selv om dagplejeren ikke kan være til stede.

Hvad er Dagplejen?

At kunne være i et trygt privat hjem med den samme voksen hver dag, giver børnene muligheder for at være en del af dagens hjemlige aktiviteter. Børnene dækker bord, rydder op, spiser sammen og leger sammen i et hjemligt læringsmiljø.

I Dagplejen følger vi også den nationale læreplans forventninger, om et læringsmiljø der sikrer børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse. Vi lægger vægt på at børnenes stemme betyder noget i hverdagen og at børnene oplever, at vi tager dem alvorligt og støtter dem i deres initiativer, samtidig med at vi forstår vigtigheden i at følge gruppens plan og fællesskab.

Som forælder er det dejlig nemt at have sit barn i Dagplejen. Det hele er med i prisen, bortset fra bleer, skiftetøj og solcreme. Dagplejen har barnevogne, højstole og alt der skal bruges til en dagligdag med 0-3 års børn og vi sørger også for maden, som I heller ikke skal betale ekstra for.

Dagplejen havde i 2023 50 års jubilæum. Det er en fast del af Dragørs pasningstilbud og har igennem årene undergået forandring og udvikling i takt med tidens pædagogiske tanker og børnesyn. Dagplejen er i dag et alternativ til daginstitutionernes store fællesskaber og lægger vægt på nærheden og hverdagen med forudsigelighed og genkendelighed.